Оцінювання дифузії високотехнологічної продукції: морфологічний аналіз

Випуск: № 4/1, 2021

Doi: https://doi.org/10.37634/efp.2021.4(1).6

Вступ. В умовах глобалізації, реформування національної економіки, а також посилення інтеграційних процесів рівень конкурентоспроможності промислових підприємств визначається багатьма чинниками, ключовим із яких є інноваційна активність. Саме завдяки інноваціям суб’єкт господарювання має змогу посилювати свої ринкові позиції, покращувати показники економічної ефективності, а також створювати більшу додану вартість. Необхідною умовою забезпечення визначеного рівня ефективності інноваційної діяльності є поширення результатів цієї діяльності до споживача, а не тільки їх створення. Цієї мети можна досягнути за допомогою дифузії результатів інноваційної діяльності промислових підприємств. Метою дослідження є удосконалення методу ідентифікування дифузії під час комерціалізації високотехнологічної продукції промислових підприємств. Результати. У статті за результатами вивчення порівняльних характеристик альтернативних методів оцінювання впливу дифузії на ефективність комерціалізації високотехнологічної продукції авторами доведено доцільність використання для вирішення окресленого завдання інструментарію морфологічного аналізу, який передбачає встановлення цілей, встановлення вузлових точок, які характеризують комерціалізацію, ідентифікування варіативності в межах кожної вузлової точки, а також аналізування варіантів можливої зміни параметрів вузлових точок об’єкта оцінювання. До переліку вузлових точок, за цих обставин, авторами віднесено обсяг і швидкість реалізації високотехнологічної продукції, кількість джерел її поширення, а також насиченість ринку цією продукцією. Параметризацію характеристик дифузії під час комерціалізації високотехнологічної продукції промислових підприємств у роботі запропоновано здійснювати шляхом обчислення коефіцієнта місткості ринку високотехнологічної продукції, показника швидкості (оборотності) її реалізації, коефіцієнта диверсифікації джерел поширення цієї продукції на ринку, а також обчислення під час росту відповідних коефіцієнтів. Висновки. Вдосконалено метод ідентифікування дифузії під час комерціалізації високотехнологічної продукції промислових підприємств, що враховує інструментарій морфологічного аналізу й уможливлює для керівників проєктів комерціалізації синтезування факторних та результативних ознак явища дифузії, а також дає змогу встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між факторними та результативними ознаками такої дифузії у розрізі кожної вузлової точки й кожного варіанту зміни її параметрів, що знижує рівень суб’єктивізму управління процесами комерціалізації.

Ключові слова : оцінювання дифузії, високотехнологічна продукція, морфологічний аналіз, декомпозиція, підприємство, ідентифікування

References:

1. Karkovska V.Y. Attracting savings into investment process in Ukrainian economy. Actual Probl Econ. 2009. № 3. pp. 156-162. (in Ukrainian).

2. Mayer S., Blaas W. Technology transfer: an opportunity for small open economies. The Journal of Technology Transfer.2002. № 27(3). pp. 275-289.

3. Pourezzat A., Gholipour A., Nadir Khanloo, Identifcation and prioritizing effective factors in knowledge commercialization at universities. Entrepreneurial expansion. 2010. № 2. pp. 35-66.

4. Sullivan P.H. Profiting from Intellectual Capital: Extracting Value from Innovation. John Willey&Sons, Inc., 1998.

5. Politanska O.L. Influence of innovative products' producibility in machines & equipment production upon economic efficiency of production. Actual Probl Econ. 2009. № 3. pp. 105-112. (in Ukrainian).

6. Kondratenko N.R. Computer workshop on mathematical logic. Vinnytsia: VNTU, 2010. 117 p. (in Ukrainian).

7. Matviienko M.P. Discrete Math. Kyiv: Lira-K Publishing House, 2013. 192 p. (in Ukrainian).

8. Hladunskyi V.N. Logic. Lviv: Lviv Polytechnic National University Publishing House, 2003. (in Ukrainian).

9. Nikolskyi Y.V., Pasichnyk V.V., Shcherbyna Yu.M. (in Ukrainian).

10. Prokopyshyn L.M. Mechanism of managerial potential formation and its usage at machine-building enterprises. Actual Probl Econ. 2009. № 7. pp. 138-145. (in Ukrainian).

Завантажити статтю